Reklama
 
Blog | Tereza Fantlová

Z deníku propagátorky Makedonie

Jednou mi říkal můj známý Vasko z makedonské Strumice - Strumica je se svými okolními vesnicemi asi stotisícovou oblastí na jihovýchodě Makedonie a po ránu je ve městě docela živo, navečer tam mají akční divadlo, ve kterém právě Vasko pracuje – hraje;

že přijíždíte do Strumice poznáte, protože to začne drncat na kočičích hlavách, starosta Zaev je ještě nevyměnil, ale jinak si ho všichni pochvalujou, za jeho vlády třeba procitlo náměstí, na kterém stojí i to Vaskovo divadlo a stojí na něm taky socha revolucionáře Goce Delčeva a pod ním jeho slavná mírová věta: „Svět vidím jako pole pro kulturní soutěžení mezi národy“ – a Vasko teda řikal, že jeho divadelní režisér – makedonský divadelní režisér, to je nějaká hodnost – mám totiž jednoho kamaráda Itala, kterému řekli na univerzitě ve Florencii, jestli chceš zažít divadlo, tak jeď studovat do Bělehradu nebo do Skopje a on jel, takovou dálku a žije tam dodnes, a proto vim, že makedonský divadlo stojí za to a taky sem toho dost viděla  a stálo to za to – a Vasko řikal, že by ten jeho režisér chtěl s jedním představením hostovat v Praze.

Náměstí ve Strumici s pomníkem Goce Delčeva:

 

Reklama

No a pak se mi ten režisér ozval, je to Goran Trenčovski, taky ze Strumice (viz výše). Ač mlád za sebou už řadu režisérských i producentských zkušeností. Specialista na komorní provedení Trenčovski šel na jistotu, chtěl Rubín. Prahu totiž zná, koncem devadesátých let tady rok bydlel a mluví i trochu česky. Umělecký šéf Kolečko svoluje, host se mu hodí do Rubínu. Dva měsíce domlouvání. A už je to tady. Středa 28. září 19,30 – End(K)ing Hra o pádu jedné vlády, na Malostranském náměstí v A studiu Rubín blízko, Poslanecké sněmovny.

Goran Trenčovski už přijel do Prahy s dvojicí herců „starým Chailem“ Vančem Melevem a „mladým Čedem“ Vasilem Michailem (můj původní Vasko). Ti sami dva se s plechovým kýblem a dřevěnou stoličkou budou starat o zábavu v A studiu Rubín na Den české státnosti, tak jako to dosud úspěšně dělali v mnoha divadlech a amfiteátrech po celé Makedonii. Tento kus o koruně a trůnu, o věčné hře „nahoře-dole“ – jak hlásá oficiální zpráva – je vypraven v rámci režisérovy poetiky s využitím plného potenciálu obou herců. Jsou to řízci, všichni!

 

Jsou to řízci, všichni:

 

Je to jedinečná příležitost, jak se setkat s makedonskou kulturou přímo u nás. Jazyk je dle Gorana Trenčovského divadelní, takže mu porozumí všichni, kdo ho vnímají. Jinak to bude makedonsky s českou synopsí a velkým názorným pohybem na jevišti, z fotografií je vidět, že nekecám.  

nekecám:

Krajot na kralot – se jmenuje makedonsky představení, které má pro české uvedení hravý název End(K)ing. Králův konec je o pádu jedné vlády, kterou zákonitě musí střídat jiná.

Téma vlády a pádu známe všichni, Makedonci, Češi i ti Etiopané.

 

Jste srdečně zváni!

END(K)ING

(Makedonie)

 

 

Text: Vase Mančev

 Obsazení:

 CHAILE (císař a král)……………Vančo MELEV

ČEDO (princ)……………Vasil MICHAIL

 Režie:

Goran TRENČOVSKI

Obrazy: Osvobození krále Chaileho – Znovusetkání krále a prince – Proti světlu – Kdo se stane následníkem trůnu? – Parabola moci – Boj o korunu a trůn – Divadelní zkouška nebo skutečnost: čí bude království!? – Převrat – Zpověď vězně – Vítězství – Za lepší budoucnost

 

„Ať žije království nezávislého divadla!“

 (Goran Trenčovski)